Er zijn vele mogelijkheden en varianten om alle
vastgoedtaken die een zorginstelling heeft, intern (en extern) te organiseren.
De keuze voor de uiteindelijke inrichting is situationeel bepaald. Het hangt af
van de organisatiestrategie in de breedte en meer toegespitst de strategie rond
het vastgoed.
Veel zorgorganisaties ervaren de veranderingen in de
zorgomgeving als reden om de organisatie van het vastgoed te professionaliseren.
In de bekende balans tussen risico’s en kansen ontstaan er steeds meer
mogelijkheden om te ondernemen. Ook kan de ambitie van de zorgorganisaties om
klantwaarde te creƫren leiden tot wijzigingen volgen in het vastgoedperspectief
en de invulling van huisvestingsoplossingen.In het denken hierover zijn de principes van het Corporate Real Estate Management (CREM) en de theorie van Joroff over inrichting van vastgoedorganisatie goed bruikbaar. Voor de gedachtenvorming is het niet zo van belang of de vastgoedafdeling een zelfstandig functionerende eenheid is, of onderdeel uitmaakt van een grotere eenheid zoals een facilitair cluster of servicebedrijf.
Van belang is wel, wat de attitude van de
vastgoedorganisatie wordt ten opzichte van de klant, de zorgdivisies of
zorgclusters. Ten tijde van het bouwregime was het vaak nog ‘u vraagt, wij
draaien’. Maar in de huidige tijden is proactief handelen en in samenspraak tot
haalbare oplossingen komen noodzakelijk. Het uitgangspunt wordt dan: “de klant
bepaalt en de klant betaalt”.
Ik vind dat zorgorganisaties zich moeten bezinnen op hun
vastgoedtaken, in de veranderende maatschappelijke context en met de wijzigende
regelgeving. Het takenpakket rond vastgoedprocessen is, na afschaffing van het
bouwregime, sterk van karakter veranderd. Tot enkele jaren terug was de
gemiddelde zorgorganisatie gericht op uitvoering met sterke beheer(s)aspecten.
Nu komen strategische onderwerpen nadrukkelijk op de agenda, met bijbehorende
bestuurlijke en financiĆ«le risico’s.
Voor het onderwerp vastgoed moet dus een nieuwe balans
gevonden moeten worden tussen klassiek projectmanagement, beheer van de
portefeuille, ‘hotel’-matige service in de huisvesting en strategie &
beleid. Outsourcen van taken hierin is zeker een optie. Daarbij hoort dan
natuurlijk wel dat het sturen vanuit de zorgorganisatie op de kwaliteit van de
huisvesting in de organisatie is ingebed.
Mooi, stuk....inderdaad zorginstellingen moeten voortaan hun uitgaven bekostigen met eigen inkomsten uit geleverde zorg. Dit maakt het noodzakkelijk een goede zorgvastgoedstrategie voor zorgondernemers/ zorginstellingen te ontwikkelen. Ik zou graag een keer met u willen afspreken om over dit onderwerp verder te praten! Design & consultancy Maarten de Regt Interieurarchitecten | Maarten de Regt voor contact gegevens en telefoonnr. zie mijn linkedin profiel
BeantwoordenVerwijderen